özcan alper ile expresste uzunca bir söyleşi yapılmış. belki onu okuyup tekrar düşünmek gerek, henüz söyleşiyi görmedim, Pınar'dan alıcam fırsat olursa gitmeden.
buz pateni görüntülerine kayış sahnesi tekrar aklıma takıldı. zamansızlığın da önemli bir anı o. birden zamanlar arası hareket ederken yusuf kendi çocukluğu lehine bir çocuğu üzüyor ama aslında ne kadar farkında bunun o da belli değil. gidip geliyor gibi çevreyle ilişkisi.
sorulardan biri şu olabilir: bir anlam arayışı var mı? son günlerinde -yaşamın anlamı/yaşamımın...
kopuk kopukluk mu esas yoksa -bir imge arayışı onun yerine: yaylada bir akşam imgesi, odasında idealist genç imgesi, buz pateni seyreden çocuk imgesi, etrafta dolaşıp rutinleriyle hayatı ayakta tutan anne imgesi, bunlar hep şeylerin yolunda gittiği, dışardan gelen güçlerce yeniden düzenlenmediği günlerin imgeleri. bunları toplamaya -yer yer yapmaya- çalışıyor gibi. öte yandan uykularda kabuslarda öksürmelerde hep baskının devletin sistemin dış güçlerin imgeleri taşınıyor. hatta kasabaya karşı gelme anlarında dahi bir gençlikteki herşeyin kendi kontorlünde olduğu günlere özlem tespit edilebilir -cenaze kafilesini bırakıp ters yöne indiği sahne, lokallerle beraber minibüs bekleyip turizmden konuşamadığı sahne, fahişeyle ilişkisiz seksi reddettiği sahne. orada fahişeyle ilişkisiz seksten çok mikhaili ve tüm diğerlerini red -veya onları içine çeken yaşama kültürünü red var.
temeldeki görece basit espri; yani biri sosyalizmden gelirken dağılmış diğeri sosyalizme giderken dağılmış iki öğenin birleşmesi esprisi, zamansızlık çerçevesinde düşünülünce daha komplike geliyor insana. kimin hangi zamanda olduğu belli değilden öte her ikisi de gözlemci gibi. ve hangi yöne akarken gözlem yaptıkları pek belli değil, hatta gözlem gerçekten yapabiliyorlar mı yoksa sadece diğer gözlemcileri mi görüyorlar?
nedir, bir politik psikoloji tiplemesine giriş var burada. özgüvenin gördüğü aval aval idealizmde tıkanma eleştirisi bunu kaçırıyor.
ama başkaları nasıl okudu, sağda solda birşeylere rastlasam keşke filmle ilgili...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder